Polyptych of the Female Bodies is a 'contemporary polyptych' by Maria Katharina Rauchenberger composed of four photographs reworked through the use of digital solarization - a technique that consists in the inversion or tonal change of an image.
Polyptych of the Female Bodies è un ‘polittico contemporaneo’ di Maria Katharina Rauchenberger composto da quattro fotografie realizzate attraverso la solarizzazione digitale – una tecnica che consiste nell’inversione o nel cambiamento tonale di un’immagine.
Inspired by medieval sacred art forms, such as diptychs, triptychs and polyptychs (altarpieces consisting of two, three or more panels enclosed by a frame to give the work an architectural structure) the artist reinterprets the four sculptures by the sculptor and teacher Domenico Trentacoste (Palermo, 1859 – Florence, 1933) kept at the Modern Art Gallery of Palazzo Pitti in Florence.
In Polyptych of the Female Bodies the female sculptures, tinged with intense and contrasting colors, are represented as human bodies immortalized in their movements. One arm raised with the hand on the head, the other lowered along the side, the gaze downwards or towards the other, these are the gestures of the subjects represented who seem to follow a score, a harmonic musical rhythm.
Through unusual perspectives and intense chromatic alterations Rauchenberger highlights the often unnoticed details and the different emotions and nuances of the female world: pride, sensuality, fragility, sensitivity and determination.
The woman’s body, here the protagonist of the narration, is an active subject bearer of values and ideals that escapes from being the object of the gaze of others.
Inspirandosi alle forme d’arte sacra Medievali, come i dittici, trittici e polittici (pale d’altare costituite da due, tre o più pannelli racchiusi da una cornice per dare all’opera una struttura architettonica) l’artista reinterpreta in chiave contemporanea le quattro sculture dello scultore e docente Domenico Trentacoste (Palermo, 1859 – Firenze, 1933) custodite presso la Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti a Firenze.
In Polyptych of the Female Bodies le sculture femminili, tinte di colori intensi e contrastanti, sono rappresentate come corpi umani immortalati nei loro movimenti. Un braccio alzato con la mano sulla testa, l’altro abbassato lungo il fianco, lo sguardo verso il basso o verso l’altro, sono questi i gesti dei soggetti rappresentati che sembrano seguire uno spartito, un ritmo musicale armonico.
Attraverso prospettive inusuali e alterazioni cromatiche intense Rauchenberger mette in risalto i particolari spesso inosservati e le diverse emozioni e sfumature del mondo femminile: fierezza, sensualità, fragilità, sensibilità e determinazione.
Il corpo della donna, qui protagonista della narrazione, è un soggetto attivo portatore di valori e di ideali che si sottrae dall’essere oggetto dello sguardo altrui.