Maria Katharina Rauchenberger presents three of her works in an exclusive event in the Bramante loggia in Rome.
Maria Katharina Rauchenberger presenta tre sue opere in un evento esclusivo nella loggia del Bramante a Roma.
Maria Katharina Rauchenberger is an eclectic artist who begins her research ranging from photography, design, fashion, to the study of singing and piano, and then approaches the language of digital art.
She uses contemporary tools and means of communication to create works and artistic projects that can be used both in presence and remotely on digital devices. The stylistic code that characterizes her works is the digital alteration of the image and sound: through black and white, solarization (a technique that consists in the inversion or tonal change of an image) and colored filters creates a new expressive code.
Rauchenberger’s intervention does not intend to alter the vision of reality, but to highlight the beauty of what surrounds us by representing it from an unprecedented perspective capable of involving the viewer within a suggestive landscape. Thus, her works move from being an object of contemplation to an experience in which one can get lost.
Focused on the perception of the surrounding reality and on a continuous search for what arouses amazement and enchantment, Rauchenberger’s poetics exalts the wonder of the world.
‘Renaissance in Movement‘, the exhibition conceived by the artist for the Cafeteria Space of the Chiostro del Bramante and curated by Alessia Simonetti in collaboration with Active Image creates an unprecedented dialogue between the Florentine Renaissance and the Renaissance space of the Cloister.
Raucheneberger reinterprets in a contemporary way the sculptures ‘Ratto di Polissena’ by Pio Fedi, ‘Ratto delle Sabine’ and ‘Hercules and the centaur Nesso’ by Giambologna located at the Loggia dei Lanzi in Florence: inspired by the medieval sacred art form of the triptych, the artist created two ‘contemporary triptychs’, each consisting of two photographs and a video.
Thus the iconic sculptures of Florence come to life in black and white photographs and videos characterized by a strong chromatic contrast inside the historic monument by Donato Bramante.
The videos ‘Polyxena’ and ‘Let’s save each and every crying Sabine woman!’ are part of ‘Wunderweg‘ (‘path of wonders’), a digital project on the city of Florence available on the artist’s website.
Maria Katharina Rauchenberger è un’artista eclettica che inizia la sua ricerca spaziando dalla fotografia, al design, alla moda, sino allo studio del canto e del pianoforte, per poi avvicinarsi al linguaggio della digital art.
Utilizza strumenti e mezzi di comunicazione contemporanei per realizzare opere e progetti artistici fruibili sia in presenza, sia da remoto su dispositivi digitali.
La cifra stilistica che caratterizza le sue fotografie e i suoi video è l’alterazione dell’immagine e del suono: tramite il bianco e nero, la solarizzazione (una tecnica che consiste nell’inversione o nel cambiamento tonale di un’immagine) e filtri colorati crea un nuovo codice espressivo.
L’intervento di Rauchenberger non intende alterare la visione del reale, ma mettere in risalto i dettagli e la bellezza di ciò che ci circonda da una prospettiva diversa per coinvolgere lo spettatore all’interno di un paesaggio suggestivo. Così le sue opere passano dall’essere un oggetto di contemplazione a un’esperienza in cui ci si può perdere.
Incentrata sulla percezione della realtà circostante e su una continua ricerca di ciò che suscita stupore e incanto, la poetica di Rauchenberger esalta la meraviglia del mondo.
‘Renaissance in Movement’ la mostra pensata dall’artista per lo spazio caffetteria del Chiostro del Bramante e curata da Alessia Simonetti in collaborazione con Active Image intende creare un dialogo inedito tra il Rinascimento Fiorentino e lo spazio rinascimentale del Chiostro.
Raucheneberger reinterpreta in chiave contemporanea le sculture ‘Ratto di Polissena’ di Pio Fedi, ‘Ratto delle Sabine’ e ‘Ercole e il centauro Nesso’ di Giambologna situate presso la Loggia dei Lanzi a Firenze: inspirandosi alla forma d’arte sacra Medievale del trittico, crea due ‘trittici contemporanei’, ciascuno composto da due fotografie e un video.
Così le iconiche sculture di Firenze prendono vita nelle fotografie in bianco e nero e nei video caratterizzati da un forte contrasto cromatico all’interno del monumento storico ad opera di Donato Bramante.
I video ‘Polyxena’ e ‘Let’s save each and every crying Sabine woman!’ sono parte di ‘Wunderweg’ (‘percorso delle meraviglie’), un progetto digitale sulla città di Firenze disponibile sul sito web dell’artista.
Listen to the unreleased musical compositions featured in the videos!
‘Around my idol’ by Antonio Cesti (in ‘Polyxena’) and ‘An die Musik’ by Franz Schubert (in ‘Let’s save each and every crying Sabine woman!’), Two classical music pieces reinterpreted in a contemporary key.
Ascolta le composizioni musicali inedite presenti nei video!
‘Intorno all’idol mio’ di Antonio Cesti (in ‘Polyxena’) e ‘An die Musik’ di Franz Schubert (in ‘Let’s save each and every crying Sabine woman!’), due brani di musica classica reinterpretati in chiave contemporanea.
Audio Polyxena, 2022
Audio Let’s save each and every crying Sabine woman!2022